Ladijski zabojnik

V 60. letih preteklega stoletja je ladijski zabojnik ali kontejner močno predrugačil transport blaga po vsem svetu. Gre za večji zaboj, narejen iz kovine ali drugega materiala, ki ga odlikuje čvrstost, hkrati pa mora biti dovolj lahek, da se ga lahko premika, dviga in spušča. Opremljen je z vrati oziroma z napravo za odpiranje in zapiranje, njegova zgradba pa omogoča natovarjanje, pretovarjanje in raztovarjanje na različna prevozna sredstva in z njih.


V grobem ločimo univerzalne zabojnike in posebne zabojnike. Univerzalni kontejnerji zavzamejo okoli 70 odstotkov kontejnerskega parka in imajo običajno obliko zaboja. Posebni zabojniki pa prevažajo razsuti tovor (cementa, moke, peska, ruda,..), ločimo odprte in zaprte zabojnike, kontejnerske cisterne za prevoz tekočih tovorov in zabojnike za prevoz hitro pokvarljivega tovora oz. tovora, ki zahteva posebno temperaturo ter druge prevozne pogoje.


Posebnosti ladijskega zabojnika

Ima več različnih poimenovanj - univerzalni oz. standardni zabojnik, intermodalni zabojnik, tudi zabojnik ISO. To, da je standardiziran, pomeni, da namenjen skladiščenju blaga v kombiniranem (intermodalnem) transportu – torej transportu, ki vključuje pretovarjanje med različnimi prevoznimi sredstvi: cestnim, železniškim in ladijskim prevozom. Zaradi standardizacije je močno povečana učinkovitost, saj omogoča uporabo iste infrastrukture za rokovanje z raznolikim blagom.


Splošni ladijski zabojnik za suhi tovor ima obliko trpežnega jeklenega zaboja in je standardnih dimenzij približno 6,1 m (20,0 ft) - manjši ali 12,2 m (40 ft) - večji. Običajno se uporabljajo kot 20’ ali 40’ standardni kontejnerji. Kontejnerji z manjšimi dimenzijami se uporabljajo zelo redko. V zadnjih letih pa je opazen trend uporabe kontejnerjev s še večjimi dimenzijami, na primer 45’.


Je tudi osnova za enoto TEU, s katero označujemo tovorno zmogljivost, predvsem pri namenskih kontejnerskih ladjah. Pomembna lastnost univerzalnih zabojnikov je zmožnost zlaganja in pritrjevanja z nastavki na vseh vogalih.


Različice univerzalnega ladijskega kontejnerja so:

·         DV (Dry-Van) - pomorski kontejner, ki je zaprt z  vseh strani. Vrata so nameščena na čelni strani.

·         HC (High-cube) - nekoliko višji kontejner, podoben kontejnerju Dry-Van, le z več prostornine. High Cube kontejnerji (HCC) so po strukturi podobni standardnim kontejnerjem, vendar so višji. Maksimalna višina kontejnerja je 2591 mm (8’6“), High cube kontejner pa v višino meri 2896 mm (9’6“). High cube kontejnerji so dolgi večinoma 40’, obstajajo tudi 45’ kontejnerji.

·         Open top kontejnerji (OTC) so običajno izdelani iz valovitega jekla, tla pa so lesena. Tovrstni kontejnerji imajo tipične, prepoznavne strukturne značilnosti. Streho nadomešča snemljiva »cerada«, vrata pa je možno obračati. To poenostavi proces nakladanja in razkladanja kontejnerja. Zelo preprosto je kontejner razložiti od zgoraj ali skozi vrata, z dvigalom ali žerjavom, ko je strop odstranjen. Obroči za pritrjevanje tovora so nameščeni v zgornje in spodnje stranice v kotih. Prenašajo lahko obremenitve do 1000 kg.

·         Flat Rack kontejnerji (FRC) so sestavljeni iz talne konstrukcije visoke nosilnosti, močnega jeklenega okvirja in poda iz mehkega lesa ter z dvema končnima stenama, ki sta lahko pritrjeni ali zložljivi. Končni steni sta dovolj stabilni, da omogočajo varnost tovora, kot tudi nakladanje več Flat Rack kontejnerjev, drug na drugega. Flat Rack kontejnerji so dostopni v velikosti 20’ in 40’. Obroči za pritrditev tovora so nameščeni ob širokih stranicah kontejnerja ter na robovih in v podu. Obroči lahko prenesejo obremenjenost do 2000 kg, v primeru 20’ Flat Rack kontejnerja, ali do 4000 kg v primeru 40’ Flat Rack kontejnerja.

·         Kontejnersko platformo (PC) sestavlja zgolj spodnja struktura z zelo visoko kapaciteto nosilnosti. Nima stranskih ali končnih sten. Visoke kapacitete nosilnosti omogočajo koncentracijo visokih tež na majhnih površinah. Platforma je sestavljena iz jeklenega okvirja in lesene konstrukcije tal. Platforme so dostopne v velikosti 20′ in 40′. Obroči za pritrditev tovora so nameščeni ob širokih stranicah kontejnerja in prenesejo obremenitve do 3000 kg.

 

Obstajajo pa tudi različne možnosti opremljanja pomorskih zabojnikov, glede na to, kaj prevažajo in kako blago znotraj zabojnika še dodatno zaščititi pred različnimi vplivi.

·         Debelejša, 28 mm debela tla iz slojnega lesa iz okolju prijaznega bambusa (primerno za pošiljke iz/v Avstralijo),

·         dodatna obloga proti drsenju,

·         pločevina iz "corten-jekla" (odporno proti koroziji),

·         kovani in pocinkani vratni zapahi,

·         serijsko protivlomno varovalo »Lock-Box«.


Strokovnjaki ocenjujejo, da je globalna kontejnerska flota lani (2021) dosegla 50 milijonov ladijskih kontejnerjev. Trenutno je v uporabi okrog kontejnerskih 9.500 ladij za prevoz blaga, število in kapaciteta ladij pa se stalno povečujeta.



Vas zanima več?
Pišite nam: spedicija.kp@tls.si
ali pokličite: +386 8 16 01 036

 

PE Koper
Ankaranska cesta 12
SI-6000 Koper

   

 

Za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje in za analizo podatkov o obiskanosti naša spletna stran uporablja spletne piškotke. Več informacij Strinjam se